Om klubben

Klubben startades januari 1998 då första årsmötet hölls och Mona Pfaus har sedan start varit ordförande i föreningen. Syftet med klubben är att praktisera, fördjupa och förmedla kunskapen om Budo Karate till intresserade. Dojo var under åren 1998-2016 Bokelundskolans gymnastiksal, Växjö från januari 2017 flyttad till Västerled, Storgatan 50, Växjö fram till juni samma år. Sommaren 2017 blev det klart med egna lokaler på Kvarnvägen 6, Växjö. (Gamla fläkten) där klubben bedriver verksamhet från och med höstterminen 2017.

Våra ledare och instruktörer strävar alltid att förbättra verksamheten genom följande värderingar:
Vi är under ständig utveckling både i vårt ledarskap och som karateutövare.
Vi är ett föredöme för andra och är ödmjuka.
Vi vet vad vi pratar om och känner till både våra styrkor och svagheter.
Våra värden gentemot alla och varandra är ärlighet, integritet, förståelse och öppet sinne.
Vi varierar träningen utan att förlora vår väg - Do - och ledstjärna Gi.

Mellan 1991 och 2004 tränade Mona regelbundet både i Sverige och i Europa med sensei Taiji Kase som är grundare av Shotokan-Ryu Kase-Ha. Efter mästarens död fortsatte Mona följa en av Sensei Kases närmaste elever, Sensei Velibor Dimitrijevic som sedan 2007 kommer till Växjö två gånger per år (mars och september) för att förmedla budskapet kring Taiji Kases karate.

Efter flera år med olika former av barnverksamhet har Mona skapat ett eget system för de yngre medlemmarna i klubben. Detta mynnade ut i Tiny Tigers och Karate Kids som är två grupper helt anpassade efter barns utveckling, förmågor, behov och möjligheter. Hösten 2015 startades de första grupperna av Tiny Tigers och Karate Kids.

För vuxna finns det två grupper; en grupp Öppen klass/Open Class där alla kan träna tillsammans och utvecklas. Efter några års erfarenhet av träning och engagemang i klubbens verksamhet erbjuds man att fortsätta karateträningen i avancerad grupp/Closed sessions.